Rewident taboru
Rewident taboru kolejowego – to pracownik kolejowy wykonujący prace związane na badaniem (oględzinami) stanu technicznego i drobną naprawą taboru kolejowego zwłaszcza wagonów pasażerskich, towarowych czy specjalnego przeznaczenia znajdujących się podczas składach pociągów rozpoczynających czy kończących bieg w obrębie posterunku rewizji technicznej, wagonowni, lokomotywowni. Rewident taboru decyduje o tym czy dany wagon może zostać wyprawiony w drogę, jeżeli pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego, zostaje on bezzwłocznie wyłączony z pociągu przez rewidenta taboru.
Zadaniami rewidenta taboru kolejowego m.in. są:
- przeglądanie taboru kolejowego przybyłego z drogi,
- wykonywanie drobnych napraw wagonów bez wyłączania ich z ruchu,
- badanie wagonów po rozładunku i załadunku,
- kierowanie do odpowiednich warsztatów wagonów z upływającym lub przekroczonym terminem naprawy okresowej oraz wagonów do naprawy bieżącej w wagonowni lub na torach wydzielonych,
- sprawdzanie taboru kolejowego po wykolejeniu i decydowanie o jego dopuszczeniu do ruchu,
- sprawdzanie stanu technicznego pociągu przed jego wyjazdem i dopuszczanie pociągu do jazdy,
- wykonywanie próby hamulców zespolonych przed odjazdem pociągu,
- obserwowanie i nadzorowanie taboru kolejowego w czasie pracy przewozowej,
- posługiwanie się przepisami i instrukcjami związanymi z obsługą, naprawą i utrzymaniem taboru kolejowego,
- stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska,
- posługiwanie się urządzeniami łączności przewodowej i bezprzewodowej,
- kierowanie zespołami ludzi przy naprawie i obsłudze taboru kolejowego,
- wykonywanie prac związanych z naprawą i badaniem stanu technicznego taboru kolejowego znajdującego się w lokomotywowniach i wagonowniach oraz pociągów w obrębie posterunku i stacji, pod kątem bezpieczeństwa ruchu pociągów, przy pomocy narzędzi i przyrządów pomiarowych.
—– Wymagania kwalifikacyjne wobec kandydatów —–
Według Art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe, oraz Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia zmieniającego w/w Rozporządzenie, może być zatrudniona osoba pełnoletnia, która:
- posiada odpowiednie wykształcenie,
- posiada zdolność fizyczną i psychiczną, potwierdzoną orzeczeniem lekarskim,
- odbyła wymagane przygotowanie zawodowe,
- zdała egzamin kwalifikacyjny przed komisją, potwierdzony świadectwem złożenia egzaminu kwalifikacyjnego,
- zdała inny egzamin kwalifikacyjny, wymagany przy dodatkowych czynnościach na danym stanowisku, potwierdzony odpowiednim świadectwem,
- zna specyficzne warunki wykonywania pracy na danym stanowisku pracy,
- uzyskała autoryzację do pracy na danym stanowisku,
- posiada wydane przez pracodawcę upoważnienie do wykonywania określonych czynności na danym stanowisku potwierdzające znajomość specyficznych warunków pracy na tym stanowisku.
Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu